Dag 31

Året 2010

JANUARI
Året började i Sverige o fortsatte i Finland när temperaturen var efterlängtade -20, jag provade vanlig bastu o rökbastu, försökte mig på att läsa Twilight o levde nybyggarliv ett par dagar. Ansökningar skickades också in för sommaren med målet Rom.

FEBRUARI
Besöksvecka av mamma där vi åker på biltur till Teide o Puerto, o vi får också veta att vi ska tillbringa sommaren på Rhodos. Något vi har önskat som ett alternativ o ett ställe som vi ser fram emot. Årets karneval på Teneriffa äger också rum o vi drar till Santa Cruz där vi har valt att ha student som årets tema o jag får kliva i min älskade vinröda overall!

MARS
Detta var en period då jag trivdes vansinnigt gott där jag var. Vi hittade på saker mest hela tiden, gjorde små turer o hade lite teamdagar.
T.ex. Team Sverige med den inovativa ramsan "vi är gula, vi är blå, vi är hårda utanpå"

Vi hann med en Kick Down o dagen efter stod jag o Daphne tidigt upp för att ta båten över till Gran Canaria o hennes mamma o mormor. Där drack vi daquiries på altanen med direkt poolutgång, åt himla god mat på en liten restaurang o hoppade i Maspalomas-öknen för första gången sen 80-talet.

APRIL
Livet är en fest o på Oro Verde myser vi, spelar bowling, dricker öl på puben, går på Soundchaser på bar In&Out, blir bjudna på champagne o jordgubbar av chefen inför säsongsavslutningen, samtidigt som allt fler lämnar för att åka hem eller vidare. Nästan som bitterljuvt.

15 april är en torsdag o det börjar välla en massa aska ur en vulkan på Island. Vi tänker inte så mycket på det till en början, men det hela urartar i att finnarna får häva sig iväg natten mellan lördag o söndag istället för fredag som planerat, o vi skandinaver vet inte när eller om vi kommer hem. Operation askmoln har startat över Europa med kaos på flygplatserna i t.ex. Barcelona o Aten. Från Teneriffa är planen att vi ska landa i Portugal o köra bussar genom Europa, men någonting öppnar sig o våra fyra skandinaviska flyg kommer hela vägen över Europa genom luften.
Detta ledde till ett par dygn extra i Sverige med vårpromenad med broder o en massa hundar, fika o ompackning.
Så landade man till slut på Rhodos o installerade sig i sitt nya hem som bestod av en säng, en garderob o en toalett. Kriget mot städ o att nån plockar i mina grejer, samt en destination som är gammal i gamet o borde fungera bättre, tog sin början.

Vy över Tsambikastranden från klostret med de 300 trappstegen.

MAJ
Efter bara en vecka på nya stället längtar jag hem till Oro Verde trots grekiska aftnar, turer över till Turkiet o Marmaris o grannön Symi, o trots att säsongen kickade av med dykning (för de som kunde bada den dagen) o trevligt sällskap.

JUNI
Sommaren fortsatte med kvällsdopp i Medelhavet, chicken avocado-sallad på Amaryllis, strandutflykter, det kungliga bröllopet på TV o en midsommar som urartade i karaoke o en av de roligaste utekvällarna på hela sommaren.

JULI
Första veckan kom sommaren första besök. Dagen efter ankomst fick de finna sig i att hamna på strippklubb på Rhodos bargata efter hur många tequila, jäger - o whisky cola?? Men oj så kul det var!

Det var också detta veckan som jag provade att dyka med tuber i havet för första gången. O det var så blått så blått. Jag o Mirja var modigast o var nere två gånger.

O så hade destinationen Rhodos en teamdag i Faliraki vattenpark!

Representanter från team Ixia: 1st chef, 1st guide, 1st barnledare :-)

AUGUSTI
Nästa besök på ingång o första semesterveckan för sommarsäsongen. Den tillbringades på hotell med nära till strand, o så fick man va lite guide i gamla stan i Rhodos också!
Bara en vecka att jobba o så var det semester igen. Älskade Daphne landade på Diagoras flygplats en torsdag kväll o på söndagen tog vi båten över till Marmaris o så en åtta timmar lång busstur till Alanya. Där shoppade vi, badade i VARMT medelhav, KALLA bergskällor o fick våra vinterdestinationer.

SEPTEMBER
Det började bli höst o jag var ansvarig för en störtskön skolgrupp från Norrland en vecka. O det första regnet kom på flera månader. Dessutom fick jag en tidig födelsedagspresent i form av en flygbiljett till Landvetter på självaste födelsedagen o jag hade nu ett datum för när livet på Teneriffa kunde fortsätta.
Folk började lämna ön o säsongen hade avslutning vid stadion uppe på Monte Smith, Tsambikastranden o bargatan inne i Rhodos.

OKTOBER
Avskedsmiddagar o flyg till Sverige o så 6 oktober landar jag på Reina Sofia. Vi börjar förbereda säsongen i lilla Los Gigantes, som håller sig väldigt lugn. Jag har lite svårt att vänja mig av med att aldrig sitta stilla o att behöva handskas med inkastare på gatorna. Vi har tid för siesta, o inkastare existerar inte.
Vi har balkong med en otrolig havsutsikt o ett KÖK! Ett eget KÖK! Underbart efter sommaren med noll kök. Det är skönt att va hemma o efter Rhodos flygplats är det gott o va tillbaka på södra flygplatsen här. O det skönt att åka tillbaka till Teide :-)
Mycket var som vanligt o mycket hade man sett innan, men vandrat i Masca-ravinen hade jag aldrig gjort förut!

NOVEMBER
Säsongen sparkar igång på lyxhotell o med lekar i Guía de Isora o mat på Banana Garden. Veckorna fortsätter med att vi bor en natt på samma lyxhotell för ett litet firande

besök från Lauris föräldrar, min första riktiga utflykt på hur länge som helst, o så en dag står plötsligt jultomten på flygplatsen o vi är glatt överaskade båda två.
O så kom snön på Teide.

DECEMBER
Spaniens flygledare bestämmer sig för att strejka o vi får ett halvt askmoln på halsen. Flygen börjar lyfta när vi ska ha dem i luften, men de är seeeeena. Vinterns första besök ankommer med ett ca 15 timmar försenat plan.
Men de är efterlängtade! :-)
Vi hyr bil o kör turen till Teide o äter i Puerto o går på Lucia i katoska kyrkan i Cristianos.

(syns det att det är samma stopp som under vårens biltur?)

Julen kommer oundvikligen o vi har vår första egna gran!

o på julafton öppnar jag alldeles för många julklappar.
Nyår planeras att innehålla både mass-nedräkning o druvätning på spanskt vis i Las Américas!

Året 2010 gav mig mysiga minisemestrar, erfarenhet av mycket speciella omständigheter i samband med aksmoln o massiv flygstrejk, en bättre sommardestination än året innan, ett kärt återseende av Teneriffa o en stor längtan efter svensk jul.
Välkomna nästkommande 12 månader!

Dag 30