Santa Cruz-tripp!

Vi var ett par som var lediga halva respektive hela dagen,
så det utomordentliga förslaget att vi skulle ta en shoppingdag i Santa Cruz satt fint.
Vi fick fatt i en bil o så körde vi vid två-tiden.
Shoppingen startade vid Plaza de España med en Nånting leche leche. Det var spanskt o urgott o smakade nästan glass eller bakelse.

Efter stärkande kaffeaktigt respektive isté började så shoppingen. Efter två timmar hade de andra tre samlat på sig fem kassar var eller nåt sånt, medan jag hade sparat allt krut till Hennes. Jag har nämligen fått hit en katalog eftersom huvudkontoret behagar adressera till mig här nere när det egentligen måste va nån på huvudkontoret som skickar efter det. Skitbra. Jag hade redan sett ur vad jag skulle ha - strandtunika (sid 79), den skruvade bikinin (sid 85) o ett par häftiga byxor (sid 115, kallas tydligen clamdiggers, vad det nu är...). O vad finns?
Inte ett enda jota. Det fanns nån liten kofta-aktig historia jag hade tittat lite på, men det jag skulle ha mest var tunikan o bikinin. Men detta behagade inte finnas i Santa Cruz. Så jag bojkottade Hennes o så gick vi på Burger King istället.

Jag hade dock hittat en mycket passande tröja för Twilight-freak till Daphne:

(hon köpte den inte själv, men som present)

Jag kom dock hem med två påsar. Eftersom det inte fanns på Hennes, men jag var på uppdrag, köpte jag en helt annan bikini (som jag egentligen inte behöver, men den var fin) på NewYorker o så en annan tunika på Zara.
Så jag kom hem med det jag skulle iaf, på nåt sätt, fast ändå inte.

Men det var en väldigt mysig eftermiddag i trevligt sällskap, o nu är alltså strandmodet 2010 klart:

Tänker inte visa mig alltför offentligt innan brännan är anpassad till denna nya historia. Det är nämligen de första byxorna kallade tanga, jag äger på flera år. Nu är allt bara s.k. hipsters, så jag har så vita höfter. Men när det är ordnat kan jag visa själva bikinin också ;)

Kalima på Gran Canaria!

Vi möttes utanför lägenhetshusen kvart i sju på morgonen efter Kick Down.
Tur att vi hade gått hem tidigt o sovit i princip en hel natt.
Efter bussar som inte gick som avtalat o panikletande o körande av bil mot Santa Cruz, kom vi så på båten till Agaete på Gran Canaria. Det var sol, men lite disigt o vi satt längst fram på båten o funderade på att ta en öl bara för att vi hade semester. Men efter gårdagen så tänkte vi "kanske inte..."
Daphnes mamma o mormor har en semestervecka i Playa del Inglés o hon frågade förra veckan om jag skulle med över på ett par dagar. Absolut skulle jag det!
Vår snälla chef som tycker så bra om oss gav oss tre sparade semesterdagar samtidigt o så var det bara att fara över.

Framme på Gran Canaria var det till att plocka av klädlager på klädlager - diset var kalima o det var över 30 grader varmt. Överallt.
Vi fick skjuts av en kollega på grannön in till Inglés o efter att ha hälsat på kontoret åkte vi till hotellet där Daphnes mamma o helsköna mormor bodde. Ihop med tre kusiner till Daphnes mamma. Daphne hade ordnat ett ganska fint rum åt dem kan man säga, där man stod på terassen o hade följande utsikt.

Man kunde alltså istället för att ta sig en morgondusch, ta sig ett morgondopp för den som önskade.
Vi hamnade där i solstolarna efter att ha ätit flera packar med Lingongrova som de hade med sig från Sverige o...

så kan det gå när den där haspen inte är på. Eller man somnar i solen, trots diset. Det var nämligen inte hett, det var bara skönt. Värre blev det nästa dag när jag bara låg där en halvtimme på eftermiddagen o fick ännu en bränna, så nu ser man ut som en felritad teckning, dessutom är axlarna helt sönderbrända...

På kvällen var det bord beställt på en restaurang som jag önskar att jag mindes namnet på för jösses så gott det var! Tapas till förrätt o så grillspett med utsöktaste utsökta köttet som smälte i munnen o till det hemlagad beaneise-sås o klyftpotatis. O så gott vin till.
I väntan på att kollegorna från ön skulle höra av sig om att vi skulle gå till hålet/grytan/grottan eller hur många namn det nu finns på stället, gick vi med tillbaka till hotellet o drack strawberry daquiries på terassen.

Det var skratt o bad i poolen mitt i natten o när kollegorna inte ringde blev vi sömniga o gick med in o lade oss i bäddsoffan vid tolv. När Daphnes mobil till slut ringde vid halv ett svarade hon "nä, farmödrarna sover!".
Så det blev tidig kväll igen.

Morgonen efter var jag ganska pigg o for upp för en morgondusch o fixade frukost medan de andra var på hotellfrukosten.
O så satte jag mig ute på terassen med en hysteriskt skön bok (Erlend Loe, Volvo lastvagnar) o åt frukost med utsikt över de morgonsimmande i poolen. Inte illa - kaffe, juice o Lingongrova i solen. O så hade Daphne sin frukostbricka klar när hon vaknade.

Sedan var det badbuss in till stranden o vandring över densamma. O jag trodde jag skulle spy rakt ut när vi kom ner till vattnet. Om helvetet tidigare var en strand i Fig Tree Bay fullproppad med turister o lokala en söndagseftermiddag, så var detta tio gånger värre. Sist jag var där tänkte jag ju inte på det, men hur kan man betala dyra pengar för att komma hit?
O det blev ju inte bättre framme vid nudistavdelningen. Där de står o sträcker på sig på nudistvis, spelar boule i mässingen o vandrar stolt runt med penisringar. Hmm...

Borta vid öknen var det dock lite folktommare, men också väldigt stekande.

Maspalomas-öknen 22 år senare - årgång 2010.

Efter det var det lite shopping för att köpa med en liten present hem till Daphnes bror o i mitt fall bestod shoppingen av ett vykort till mormor o morfar. Tänkte att det kunde va kul när de inte visste att jag var där :)

Sedan var det tillbaka till hotellet för en sista sväng vid poolen där en ny solrand alltså uppgraderades. O sedan tog två brända kräftor en busstur via Las Palmas tillbaka till båten o Santa Cruz.

En riktigt skön semestertripp, som var helt värd det svidande o irriterande som nu kommit i efterhand. Det har gjort ont att sova, det gör ont att ha kläder på sig o att inte ha kläder på sig.
Men jag vaknade i morse o var effektiv. När klockan var tolv hade jag legat kvar en timme i sängen o läst innan jag gick upp, tagit en morgondusch, varit på Mercadona o handlat mat, sun lotion o after sun, o städat golven i lägenheten.
Duktig är jag. När Lauri kom hem nyss syntes det tom att jag hade städat!

O kaliman har varit också på Teneriffa o fortsätter idag också. Dvs att klockan är tio på kvällen o det är 25 grader varmt o klockan är halv elva på förmiddagen och det är 26 grader.

Kicking down vintern 09/10

Det hade varit en sån succé förra året att folk var nervösa för att det inte skulle bli kul i år.
Jag som inte var med sist har bara sett bilder o visst har det sett kul ut, men jag var ganska positiv. Vaknade sur utan att ha sovit på nästan hela natten o kände inte alls för det just i onsdags, men det var ju ändå då det skulle va, så vad gör man?

Vi skulle iaf samlas kl 15 för en bussfärd mot okänt mål, iklädda vanliga kläder, o bara managerna hade redan klätt upp sig o stod vid busshållplatsen o lassade på idel mängder öl, sangria o lite annat starkt. Managerna var så redan uppklädda: en med hundkoppel o läder, en polis, en militär, en indian, en cowboy o en vägarbetare. Nån som gör kopplingen (haha, hund-koppel, haha!)?
Village People - urfula dessutom. Lauri hade ju klätt sig hemma så jag visste ju lite vad som skulle hända.
Vid folksamlingen ursäktar han sin utstyrsel med att:
"Well, you know, Maria's got a thing for Brokeback Mountain. Today you can call me Heath"
Varpå jag friskt protesterar:
"No no! You don't mess with the dead! If you want to, you can be Jake, though..."

Upp så på bussen med otaliga flak o lådor dricka o bort till Gigantes för att hämta upp de också. Vidare på krokiga vägar halvvägs upp mot Teide där vi stoppade på samma plats som det varit Kick down på förra året.
Vi blev där tilldelade varsitt kort på en annan person, som vi sedan skulle hitta o knytas ihop med för resten av kvällen. Jag fick ett kort på Peter o skulle således sitta ihop med honom resten av kvällen. Skulle bli intressant att gå på toaletten...

Första delen var en frågesport av arten "hur väl känner du dina kollegor?", alltså vem som har blivit inlåst på en offentlig toalett eller vem som missade planet tillbaka från semestern. Vi började då i paren o jag o Peter klarade oss väl hyffsat.
Sen blev vi indelade i grupper av olika musik-kategorier. Disco, rock star, kung fu, flower power, teenagers o rockabillies. Jag, Peter, My o Sören blev Disco o fick sedan tilldelat oss en låt (Night Fever) som vi skulle göra koreografi till o sedan göra passande kläder av sopsäckar, sminka oss o fixa håret för att sedan uppträda för allihopa. Managerna var då domare i äkta Idol-anda.

Det var skitkul! Kung fu-arna såg ut som en blandning av japaner o turtles, flower power hade peacetecken o blommor över hela kropparna, håret i flätor o inga kläder, rock star sminkade sig med Kizz-stjärnor o teenagersarna var rosa o målade playboy-tatueringar på sig.
Vi tillverkade nån slags pösig knäbyx-dress av sopsäckar, vilket visade sig vara ett väldigt dåligt drag när man skulle på toa eftersom det hela satt ihop, med hål för benen o så kraftigt med tejp uppe vid bysten så att den inte kunde röra sig i sydlig riktning. (Man fick bonuspoäng om man tog av sig kläder, så jag plockade av linnet. Givetvis också poäng för domarfjäsk i form av dricka eller massage...)
O så massa hårsprej, knallrosa läppstift o blå ögonskugga så var vi givna vinnare. Ja, vi vann faktiskt!

Sedan ner igen till Las Américas, via först Gigantes, vilket jag inte riktigt förstår. Visst, det är bra att va mitt ute i ingenstans, men det går ju illa när man fyller personer med gratis dricka o sedan ska klättra nedför krokiga vägar igen. Vet inte hur bussen såg ut efter den resan...

Vi höll iaf på att somna i bussen, så jag, Lauri o Jesse delade på en taxi från centrum hem, o sov före halv tolv. Men så hade vi ju börjat kl tre också...

För sen var det nämligen upp halv sju för tripp till Gran Canaria med Daphne!