Då har vi testat Riga

Påsken i år tillbringades alltså på buss, båt o hotell i varierande former.
Felix har fått hänga med trevligt sällskap i Tidaholm o vi fick ta emot diverse underbara filmklipp på påskaftonskvällen.

Själva inledde vi resan med va som kändes som en spelarbuss från Norrköpings resecentrum på långfredagen. Jag har inte åkt med en buss till en färja sen 2006 när sektionerna åkte ihop från Linköpings Universitet. Om jag minns rätt va vi endast studenter o jag tänkte väl inte så mycket på att det va lagom livat på den bussen. Av nån anledning hade jag inte kopplat att vuxna folk i varierande åldrar skulle sitta o halsa öl med fickplunta vandrande mellan sig hela vägen.
Jag tänkte att det skulle va vi o pensionärerna.
Tji fick jag.

Men vi satt bra längst bak i ett hörne med hörlurar o film respektive bok ;-)

Ombord på första båten kollade vi läget, satte oss med en liten fördrink o gick sen o åt varsin god köttbit med ännu godare sås. O sen blev vi sittande bredvid dansgolvet (observera långt långt ifrån) o lyssnade på bandet som råkade falla oss i smaken alldeles utmärkt.
Men kvällen blev ändå tidig måste man säga.
Under natten blev vi väckta av is i perioder, men sov ändå riktigt gott för att va en båt med vanlig fönsterhytt.

Första dagen i Riga inledde vi med att äta i ett gammalt medeltidsvalv. Vi åt relativt traditionell mat i lerkrukor o gav den äldre mannen som serverade oss gott om dricks.

Sen va det lite vandrande runt Frihetsmonumentet, Gamla stan, marknaderna i zeppelinarhallarna o så slog vi oss ner för en fika på hotellet innan vi checkade in.
Där blev det lite längre chillande än tänkt när det tog 1½ timme för nån att komma o byta filter i duschen som vägrade släppa ner vatten i brunnen. Något irriterande eftersom vi behovde ringa receptionen två gånger o när nån till slut kom hade han korrekta verktyg med sig o det tog 30 sekunder.
Vi hade alltså kunnat va ute o leta kvällsmat betydligt tidigare. Men vi hade ju semester, så vi hade inte bråttom ;-)

Påskaftonskvällen hittade vi en liten guldgruva va det verkade. Vi satte oss precis lagom tills dom fick börja mota personer i dörren eftersom det va fullt. Inte fanns det många bord, o det va hur mysigt som helst. Vi åt varsin enkel rätt av va jag gissar är lettisk husmanskost, o det va verkligen ingenting att klaga på. Vi lämnade en hög dricks igen innan vi gick på kvällspromenad längsmed Daugava o tittade på fina upplysta broar o bibliotek.

Hotellfrukost som sig bör stod först på menyn på söndagen, följt av morgonbastu som erbjöds för samtliga boende på hotellet. Inte oss emot, vi hade packat ner badkläder eftersom vi misstänkte att möjligheten skulle finnas på antingen hotell eller båt :-)

O så gick vi en sväng i shoppingcentret på andra sidan vägen från hotellet, åt lunch, vandrade igen genom Gamla stan, stannade till för fika (mint-kaffedrink, yum!), o gick sen mot båten.

Där väntade lyxhytt som vi hade bokat hemvägen till ära. Vi fick t.o.m gå genom en extra dörr för att hitta dit. Fruktfat o bubbel hittade vi, så det blev inledningen på hemresan.

Lyxhytten till trots sov vi inte gott under stormen vi åkte igenom den natten. Framåt morgonen lugnade det ner sig så att vi kunde gå o avnjuta tillhörande lyxfrukosten i lugn o ro. O bussen hem va tyst o lugn till skillnad mot den på fredagen ;-)

O så kom Felix hem från sina äventyr.
Väldigt avvaktande måste jag säga. När han behövde gå på toa fick inte jag följa med, utan mormor skulle följa med. Tyckte det va gulligt :-)

Vår verkade vi också komma hem till. Efter endast gråa dagar i Riga va det riktigt gott att hitta blommor som stuckit upp i trädgården.

Däremot har vi efter en lyckad påskhelg åkt på flunsa allihopa verkar det som.
I onsdags morse vaknade jag med ont i hela kroppen o kom inte ur sängen. Men jag hade kvällsjobb i Linköping så jag låg o laddade så länge jag kunde o knaprade ipren för glatta livet så att jag kunde åka iväg. Däremot låg jag helt däckad o frusen i soffan när jag kom hem o fick ladda om för att ens ta mig till sängen. Lauri har också varit hemma, men verkar bättre idag. Jag däremot har utvecklat förkylning som är ungefär det värsta jag vet. Dom brukar va sega o jag blir helt obrukbar.
O Felix verkar va siste man att falla när han idag ville somna redan kl fyra o redan har yrat o störtgråtit i sömnen två gånger sen han somnade ikväll.

Får se hur det går i helgen när vi får besök från Finland som just nu befinner sig på trevliga Grace-båten...
#1 - - Mamma:

Va, vem har smittat er?? Här är vi pigga(peppar,peppar) Isabella är bara snorig. Men det är väl min ingefätsshot som jag klarar mig på 🤭🤭

Svar: Vet ej, men vi borde nog också sörpla ingefära här... 🤔